Publications

Journal papers

  1. Tomohiro Amemiya, Kazuma Aoyama, Michitaka Hirose, "TeleParallax: Low-motion-blur Stereoscopic System with Correct Interpupillary Distance for 3D Head Rotations", Frontiers in Virtual Reality, August 2021. doi:10.3389/frvir.2021.726285 (in press)

  2. Hiromi Nakamura, Tomohiro Amemiya, Jun Rekimoto, Hideyuki Ando, Kazuma Aoyama, "Anodal Galvanic Taste Stimulation to the Chin Enhances Salty Taste of NaCl Water Solution", Journal of Robotics and Mechatronics, Vol.33 No.5, October, 2021. (in press)

  3. 谷崎充, 松本啓吾, 鳴海拓志, 葛岡英明, 雨宮智浩, "並走するバーチャルアバタの形態と運動によって生じる歩行速度変調", 日本バーチャルリアリティ学会論文誌, Vol. 26, No.3, pp.208-218, Sep 2021 (in press)

  4. 塩崎敬祐, 小柳陽光, 青山一真, 鳴海拓志, 谷川智洋, 葛岡英明, 廣瀬通孝, "対面接客訓練VRにおける交替潜時がアバタの印象に及ぼす影響",日本バーチャルリアリティ学会論文誌,Vol.26, No.3, 2021 (in press)

  5. Kazuma Aoyama, Nobuhisa Miyamoto, Satoru Sakurai, Hiroyuki Iizuka, Makoto Mizukami, Masahiro Furukawa, Taro Maeda, Hidyuki Ando, "Electrical Generation of Intranasal Irritating Chemosensation", IEEE Access, vol. 9, pp. 106714-106724 (2021) doi: 10.1109/ACCESS.2021.3100851

  6. 雨宮智浩, 青山一真, 廣瀬通孝:頭部回転運動時に光軸と瞳孔間距離を一定に保つ立体視テレプレゼンスシステム, 日本バーチャルリアリティ学会論文誌,Vol. 26, No.2, pp. 139-142, June 2021. doi:10.18974/tvrsj.26.2_139

  7. Yusuke Matsuda, Junya Nakamura, Tomohiro Amemiya, Yasushi Ikei, Michiteru Kitazaki, "Enhancing Virtual Walking Sensation using Self-Avatar in First-person Perspective and Foot Vibrations", Frontiers in Virtual Reality, April 2021. doi:10.3389/frvir.2021.654088

  8. Hiromi Nakamura, Makoto Mizukami, Kazuma Aoyama, "Method of Modifying Spatial Taste Location through Multielectrode Galvanic Taste Stimulation", IEEE Access, March 2021. doi:10.1109/ACCESS.2021.3068263

  9. 雨宮智浩, 青山一真, 伊藤研一郎, "遠隔講義における講師アバタの見かけによって変化する受講希望度が授業への積極的参加行動に与える効果 –オンライン授業への導入事例–", 日本バーチャルリアリティ学会論文誌, Vol. 26, No. 1, pp. 86-91, March. 2021. doi: 10.18974/tvrsj.26.1_86 [JSTAGE]

  10. Yusuke Matsuda, Junya Nakamura, Tomohiro Amemiya, Yasushi Ikei, Michiteru Kitazaki, "Enhancing Virtual Walking Sensation using Self-Avatar in First-person Perspective and Foot Vibrations", Frontiers in Virtual Reality, March 2021. doi:10.3389/frvir.2021.654088

  11. 田辺健, 雨宮智浩, 遠藤博史, 井野秀一, "非対称振動刺激による牽引力錯覚の研究動向", 日本バーチャルリアリティ学会論文誌, Vol. 25, No.4, pp. 291-301, Dec. 2020. doi: 10.18974/tvrsj.25.4_291

  12. Matsubara S, Wakisaka S, Aoyama K, Seaborn K, Hiyama A, Inami M. Perceptual simultaneity and its modulation during EMG-triggered motion induction with electrical muscle stimulation. PLOS ONE 15(8): e0236497, 2020. doi:10.1371/journal.pone.0236497

  13. 小柳陽光, 青山一真, 大村簾, 谷川智洋, 廣瀬通孝, "バーチャルリアリティ環境を利用したサービス業のための業務訓練シミュレータの構築", 日本バーチャルリアリティ学会論文誌, Vol.25, No.1, pp. 78-85, 2020. doi:10.18974/tvrsj.25.1_78

  14. Tomohiro Amemiya, Michiteru Kitazaki, Yasushi Ikei, "Pseudo-sensation of walking generated by passive whole-body motions in heave and yaw directions", IEEE Transactions on Haptics, Vol. 13, No. 1, pp. 80-86, Jan.-Mar. 2020. doi:10.1109/TOH.2020.2965937 [PubMed]

  15. 雨宮智浩, 北崎充晃, 池井寧, "上下揺と旋回の受動的身体運動による疑似歩行感覚の生成", 日本バーチャルリアリティ学会論文誌, Vol. 24, No. 4, pp. 371-376, Dec. 2019. doi:10.18974/tvrsj.24.4_371 [JSTAGE]

  16. Tomohiro Amemiya, Yasushi Ikei, Michiteru Kitazaki, "Remapping Peripersonal Space by Using Foot-Sole Vibrations Without Any Body Movement", Psychological Science, Vol. 30, No. 10, pp. 1522–1532, Oct. 2019. doi: 10.1177/0956797619869337 [PubMed]

  17. Michiteru Kitazaki, Takeo Hamada, Katsuya Yoshiho, Ryota Kondo, Tomohiro Amemiya, Koichi Hirota, Yasushi Ikei, "Virtual walking sensation by prerecorded oscillating optic flow and synchronous foot vibration", i-Perception, Vol. 10, No. 5, pp. 1–14, Oct. 2019. doi: 10.1177/2041669519882448 [Press release]

  18. 原彰良, 安藤英由樹, 櫻井健太, 前田太郎, 青山一真, "連続矩形波電流刺激による五味の継続的増強", 日本バーチャルリアリティ学会論文誌, Vol. 24, No. 1, pp. 13-21, 2019. doi:10.18974/tvrsj.24.1_13

Conference papers

under construction

Invited talk

  1. 雨宮智浩, "デジタルバーチャル空間の役割と使命," 日本オフィス学会 第49回研究セミナー, July. 2021.

  2. 雨宮智浩, "身体感覚インタフェースのデザイン ~ぶるなび誕生秘話とVR応用展開~", 自動車技術会ヒューマンファクター部門委員会, Dec. 2020.

  3. 雨宮智浩, 青山一真, 伊藤研一郎, "[特別招待講演] VR技術を活用したオンライン授業の実施報告", 電子情報通信学会 通信方式研究会(CS),画像工学研究会(IE)/ 映像情報メディア学会 放送技術研究会(ITE-BCT)/情報処理学会 オーディオビジュアル複合情報処理研究会 併/共催研究会, Nov 2020.

  4. 雨宮智浩, "VR空間を使った授業の試みの紹介", 日本VR学会第25回大会オーガナイズドセッション「オンラインをこえて」, Sep. 2020.

  5. 雨宮智浩, "アバタコミュニケーションの事例報告", 日本VR学会第25回大会オーガナイズドセッション「 遠隔臨場感体験とアバタコミュニケーション」, Sep. 2020.

  6. Kazuma Aoyama, "Percutaneous Electrical Stimulation for Virtual Reality", Solid State Device and Material (SSDM) 2019, Sep.2019.

  7. 青山一真, ”VR技術の今と未来”, Dell VR研究会, Jan 2019.

Academic award

  • 論文賞: 小柳陽光, 鳴海拓志, Jean-Luc. Lugrin, 安藤英由樹, 大村廉, "ドラゴンアバタを用いたプロテウス効果の生起による高所に対する恐怖の抑制", 日本バーチャルリアリティ学会論文誌, Vol.25, No2, pp. 2-11, 2020 (Sep 2021)

  • Best Paper Award: Nozomi Takahashi, Tomohiro Amemiya, Takuji Narumi, Hideaki Kuzuoka, Michitaka Hirose, Kazuma Aoyama, "Perception of Illusory Body Tilt Induced by Electrical Tendon Stimulation", Human Computer Interaction International 2021. (July 2021)

  • Best Paper Award, Kazuma Aoyama, "Galvanic Taste Stimulation Method for Virtual Reality and Augmented Reality", Human Computer Interaction International 2020. (July 2020)

  • 学術奨励賞: 森田翼(発表:森田翼, ヤェムヴィボル, 雨宮智浩, 池井寧, "遠隔共同作業のための搭乗感覚共有システムに関する研究", 日本バーチャルリアリティ学会第24回大会, 東京, Sep. 2019. (March 2020)

  • 学術奨励賞 : 八木龍之介, (発表:八木龍之介, 藤江柊生, 雨宮智浩, 北崎充晃, ヤェムヴィボル, 池井 寧, "遠隔体験の臨場感向上手法に関する研究", )日本バーチャルリアリティ学会第24回大会, 東京, Sep. 2019. (March 2020)

  • 第7回ヤマト科学賞: 青山一真「ニューロ・コンピュータインタフェースの先駆的研究」(March 2020)

  • 優秀プレゼンテーション賞: 雨宮智浩, 北崎充晃, 池井寧,「疑似歩行感を身体近傍空間の大きさで測る」, ヒューマンインタフェースシンポジウム 2019 (Sep 2019)

  • 対話発表賞(PC委員): 鍜治慶亘, 上野新葉, 青山一真, 中村裕美, 宮下芳明,「電気味覚で甘味を制御する手法」, 第27回インタラクティブシステムとソフトウェアに関するワークショップ (Sep 2019)

Media coverage

Others

  • 雨宮智浩, "東大VRセンターによるVR技術を活用したオンラインライブ講義の実践", 映像情報メディア学会誌, Vol. 75, No. 6, Nov. 2021. (in press)

  • 雨宮智浩, "VR技術が架ける橋", 巻頭言, 日本オフィス学会誌 Vol.13, No.2, Oct 2021. (in press)

  • Lap-Fai Yu, Christos Mousas, David Lindlbauer, George Alex Koulieris, Liwei Chan, Ryan P McMahan, Tomohiro Amemiya, "Editorial: Professional Training in Extended Reality: Challenges and Solutions", Frontiers in Virtual Reality, Sep. 2021 (in press)

  • 小柳陽光, 伊藤研一郎, 青山一真, 雨宮智浩, "VR空間内での対面講義の試み" , ヒューマンインタフェース学会誌, Vo.23, No.1, Feb. 2021.

  • 葛岡英明, 雨宮智浩, 鳴海 拓志, "研究室紹介 東京大学大学院情報理工学系研究科 知能機械情報学専攻 サイバーインタフェース研究室/ 葛岡・雨宮・鳴海研究室" , 日本バーチャルリアリティ学会誌, Vo.25, No.3, pp. 38-40, Sep 2020.

  • 青山一真, 伊藤研一郎, 雨宮智浩, 相澤清晴, "VRのすゝめ", 国立情報学研究所【第6回】4月からの大学等遠隔授業に関する取組状況共有サイバーシンポジウム, May 2020.

  • Toyohashi University of Technology, Virtual walking system for re-experiencing the journey of another person, EurekAlert!, 16 Oct 2019.